fredag 25. mai 2018

The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky

Bildet er henta fra www.amazon.com

Charlie går første året på high school. Gjennom en rekke brev til en ukjent mottaker forteller han om livet sitt. Han er av den stille, litt nerdete typen. Opptatt av litteratur og musikk. Ikke en supergeek, men ikke særlig populær. Etter at kameraten Michael begikk selvmord har han ingen nære venner, før han blir kjent med Sam og Patrick. Dette vennskapet åpner helt nye veier for Charlie. Plutselig er han en del av en gjeng som er opptatt av det samme som han, han blir invitert med på fester, prøver forskjellige rusmidler, blir forelska. 

Charlie er en positiv, omsorgsfull og analyserende type som gjerne vil gjøre det beste ut av ting. Men til tross for en ganske bekymringsløs holdning til livet er det noe mørkt som skjuler seg under overflaten. 

Dette er en velskrevet, søt, morsom og ganske 90-tallsnerdete bok. Veldig lettlest, typisk "ungdomsbokspråk" ala John Green/David Levithan. Boka har masse referanser til musikk, film og litteratur fra tidlig 90-tall, og er tipp topp for meg som var ungdom på 90-tallet. Litt usikker på hvordan elevene stiller seg til alle referansene, men jeg håper de blir nysgjerrige og søker opp musikken på Spotify og låner bøkene på biblioteket.

Det eneste jeg savner litt er en mer sømløs overgang til det Charlie strever mest med, som blir et stort tema helt mot slutten av boka. Den oppmerksomme leseren vil nok ta hintene underveis, men jeg kunne ønska meg en litt mindre brå overgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar