torsdag 3. mai 2018

Kan man dø to ganger? av Leif GW Persson

Bildet er hentet her
Som den krimelskeren jeg er så lar jeg ikke sjansen til å lese "nye "forfattere gå fra meg. GW Persson er såvisst ikke en ukjent forfatter, men for meg er han ny. Jeg hadde på forhånd sett flere tv- intervjuer og opptredener av han så jeg hadde et visst inntrykk.
Romanen Kan man dø to ganger? er både velskrevet, spennende, preget av stor kriminalfaglig kunnskap og ikke minst av humor. Politikommissær Evert Bäckstrøm har en skarp politihjerne men han er dessverre lite opptatt av å være en oppofrende arbeidstager. Han tøyer strikken i alle ender hva sene morgener, lange lunsjer og tidlige ettermiddager angår. I oppgangen hans bor en gutt som ser opp til Bäckstrøm og drømmer om å bli politi. En dag ringer gutten på kommissærens dør med en hodeskalle under armen som han høytidelig overleverer. Skallen er funnet på en øy i Mälaren, og en ny sak er igang.

Jeg ble fanget inn i et godt og veldig detaljrikt plott. Jeg lar meg imponere over forfatterens kunnskap rundt politiarbeid samt med hvilket overskudd og humor han forteller historien. Om du har litt tålmodighet til å få store doser med etterforskningsteknisk kunnskap kan jeg love deg en spennende og morsom opplevelse hvor saken oppklares og den skyldige får sin straff til slutt... Jeg har definitivt ikke lest min siste krim av denne forfatteren.
-Kristin-

Leif G. W. Persson. (2018). Kan man dø to ganger?: en roman om en forbrytelse. Bergen: Vigmostad Bjørke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar