fredag 17. november 2017

Svøm med dem som drukner av Lars Mytting


I sommer leste jeg Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. Boka har fått litt blandet mottakelse hos våre lånere, men mest positiv. I tillegg har den vært foreslått til fordypningsemnet av enkelte norsklærere og det gjorde at jeg gjerne ville lese den selv.

Jeg likte den godt. Kort fortalt handler den om en gutt som vokser opp hos besteforeldrene ettersom foreldrene dør under ganske uklare omstendigheter. Faktisk var den lille gutten sporløst borte i noen dager og politiet trodde at også han var død. Han husker ikke noe særlig av det, men på et punkt begynner han å grave i historien for å finne ut hva som skjedde dengang og hva det var som  førte til at bestefaren og dennes bror aldri var på talefot. Undersøkelsene bringer han til Shetland og der møter han en kvinne som som utgir seg for å være en annen enn den hun egentlig er. Sakte men sikkert avsløres en forbindelse mellom disse to og et puslespill av løse tråder tar leseren med på mange vendinger. Jeg var oppslukt og underholdt hele veien.  Jeg tror denne boken kan dekke mange leserbehov ettersom det både er en krimhistorie og en historie om relasjoner mellom mennesker. I tillegg får vi en god porsjon krigshistorie  og stadig skifte i miljøer. Tipp topp!



Løp og lån!
-Anne Brit-

Lars Mytting. (2015). Svøm med dem som drukner. Oslo: Gyldendal.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar