fredag 11. november 2016

Rekrutten av Robert Muchamore

Når det nærmer seg eksamen i sidemål hender det ofte at elever ønsker å lese nynorsk. Selv har jeg ikke lest allverden med bøker i den kategorien og kan derfor slite litt med anbefalinger. Det vil jeg forsøke å gjøre noe med, så nylig freste jeg boken Rekrutten av Robert Muchamore. Jeg kan si frese, for dette var en en utrolig lettlest og handlingsrik bok. Kort fortalt handler det om Adam, som etter morens brå død, blir tatt opp i en spionorganisasjon. Han skal bli en ungdomsagent rett og slett.

Bildet er hentet her


 Som tittelen tilsier handler dette om testene og prøvelsene han må igjennom for å kvalifisere seg som agent og det er dette som er fokuset i boka. Vi har en søster som Adam er glad i, en jente han blir forelsket i og noen drittsekkgutter han må forholde seg til, men i det store og det hele er det ingen dveling ved følelser og detaljer i denne boka. Jeg tror den kan passe perfekt til ungdom som ønsker noe raskt, effektivt og handlingsrikt, samtidig som de får inn nynorskflyten. Dette er første bok i en stor serie, så det er gode muligheter for å lese mer dersom det fenger:)

Muchamore, R. (2010). Rekrutten (Bd. 1). Samlaget.



-Anne Brit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar