fredag 22. april 2016

The cuckoo's calling av Robert Galbraith


Bildet er henta fra www.goodreads.com

Cormoran Strike, tidligere soldat, driver sin privatetterforskningsbusiness fra et slitent kontor i London. Boka starter med at han gjør det slutt med forloveden Charlotte, og i det hun stormer ut av kontoret kommer Robin inn. Robin er sendt av vikarbyrået Temporary Solutions og skal jobbe for Strike. Det er bare det at Strike ikke har noe minne av å ha bestilt en sekretær, og han har i hvertfall ikke råd til å betale henne.

Samme dag får en en ny sak. John Bristow, broren til en gammel barndomsvenn av Strike, kontakter han for å undersøke søsterens selvmord nærmere. Lula Landry var supermodell. Hun ble funnet utenfor leiligheten sin, der hun tilsynelatende hadde hoppet fra balkongen. Politiet har konkludert med at det må være selvmord. Lula hadde en historie med mye problemer og dårlig psykisk helse, så selvmord stemmer, tenker de. Men John er overbevist om at det ikke er selvmord, og vil ansette Strike til å etterforske saken på nytt.

Jeg er en sånn som egentlig syns krim er best på tv. Jeg er ganske god til å holde styr på ting i tv-serier, men har litt vansker med å ha kontroll på alle detaljer i en krimroman. Det var litt sånn med denne boka også, men jeg liker Strike (og Robin), jeg har vært såpass mye i London at jeg kjenner igjen flere av stedene som beskrives, og historien har mange interessnate twists and turns. Og Robert Galbraith, eller det vil si J.K. Rowling, skriver godt, jeg kjenner lett igjen skrivestilen fra Harry Potter, selv om det jo er helt andre bøker. Ganske klassisk "sliten etterforsker som sliter på privaten men som er dødsgod i jobben sin"-krim.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar