torsdag 28. april 2016

Menn uten kvinner av Haruki Murakami

Bildet er henta fra www.pax.no

Jeg er egentlig ikke så glad i noveller, mest fordi jeg føler at de for korte til at jeg blir ordentlig kjent med karakterene. Men noen forfattere liker jeg så godt at jeg vil lese alt, uavhangig av sjanger, og Murakami er en av dem.

Denne novellesamlinga har alle de klassiske Murakami-ingrediensene; katter, whisky, jazzmusikk, slitne barer, uforklarlige hendelser og en god dose ensomhet.
Vi møter blant annet en skuespiller som betror seg til sin nye sjåfør, en mann som åpner en bar der det begynner å skje mystiske ting, og en som blir forvandlet til en av Kafkas karakterer.

Det er en helt egen stemning i Murakamis fortellinger. Han beskriver alt på en saklig, nøktern måte, og klarer allikvel å røre ved ett eller annet i meg som gjør at jeg bare får lyst til å lese flere av bøkene hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar