mandag 25. april 2016

Hendelsenes hus av John Boyne

Bildet er henta fra www.goodreads.com

1915: Seksten år game Georgy blir truffet av en kule som var tiltenkt et medlem av tsarfamilien. Som takk for heltedåden blir han tilbudt en stilling som livvakt for Tsar Nikolai IIs sønn. Georgy, en helt vanlig bondegutt, er plutselig ansatt i Vinterpalasset, og får ta del i tsarfamiliens hverdag, planer, og etter hvert, fall. Georgy trives i livvaktjobben, men det er også noe annet som gjør at det er spesielt spennende i Vinterpalasset: Anastasia, en av tsarens døtre. De to forelsker seg hodestups, og må gjøre alt de kan for å holde forholdet skjult.

1981: Georgy besøker kona Zoya på sykehuset. Hun har kreft, og har ikke lenge igjen å leve. Han ser tilbake på livet de har levd sammen.

Vanligvis er jeg ikke så begeistra for historiske romaner, men denne ble jeg helt fengslet av. Kapitlene veksler mellom Russland i 1915-18 og andre årstall i Georgys liv. Leseren får innblikk i et helt liv, vi følger Georgy gjennom glede, sorger, fortvilelse og håp. Dette er en kjærlighetshistorie uten de "suppete" elementene. Jeg ble veldig glad i Georgy og Zoya, og var lei meg  da jeg hadde lest ut boka og ikke kunne tilbringe mer tid sammen med dem. Jeg anbefaler denne til alle som vil ha en god og lettlest roman.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar