tirsdag 19. januar 2016

Minnesota og støvet av Kjartan Hjulstad

Bildet er henta fra www.gyldendal.no

Omslaget på denne boka skriker ikke "lån meg, lån meg!" Men innholdet = <3

Brødrene Daniel og Moses bor i vaktmesterboligen indinaerreservatet sammen med mora og stefaren Shane. Faren deres døde da Daniel var liten. Da Shane overtok vaktmesterjobben etter faren deres overtok han på sett og vis også kona og barna hans. Shane og guttene kommer dårlig ut av det med hverandre, og hver gang de krangler er det moren deres som må betale for det i form av blåveiser og sprukken leppe. Etter skoletid jobber Daniel og Moses med å vaske biler på den lokale bensinstasjonen. Daniel trives med jobben og er takknemlig for at Tim som eier bensinstasjonen har gitt dem muligheten til å tjene noen kroner, andre ungdommer på området driver for det meste dank. Dessuten jobber søte og snille Canah på bensinstasjonen, og Daniel veldig betatt av henne.

Daniel oppdager at broren Moses har begynt å selge dop for en av de lokale gjengene. Daniel er ikke begeistret for den nye "jobben til Moses, men han strides mellom et enormt ønske om at broren skal se på han som likeverdig, og å gjøre det som er riktig. De to brødrene er som natt og dag, det eneste de har felles er egentlig kjærligheten for hverandre og moren. Vi følger Daniel gjennom en rekke valg, noen gode og noen dårlige. 

Denne boka er en frisk pust i ungdomslitteraturen. Forholdet mellom de to brødrene er vakkert skildret, og jeg stoler fullt og helt på forfatterens kunnskap om hvordan det er å være bosatt i et reservat. Jeg blir glad i Daniel, irriterer meg over Moses, og blir grepet av ungdommene som våger å drømme og håpe til tross for at de mest sannsynlig har en dyster framtid i møte. Det eneste jeg har å utsette på boka er at den kunne vært noen sider lengre, den forhaster seg litt på slutten. Dette er en sterk og god debutroman og jeg gleder meg til å anbefale den til elevene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar