fredag 29. januar 2016

Joyland av Stephen King

Bildet er hentet fra www.tanum.no


Jeg elsker (og hater, men mest elsker) Stephen King! Så når jeg kom over denne boken i ebok-bib måtte jeg prøve å lese den. Jeg synes han har skrevet utrolig mye bra, som Misery, Desperation, The Shining, IT... Og mange, mange flere! Men han har også et par bøker som blir litt for mye av det gode for meg med tanke på monstre og abstrakt virkelighet, som f.eks. Drømmejegerne. Joyland likte jeg derimot veldig godt, og jeg føler at han her har gått litt tilbake til den gamle stilen han hadde for noen år tilbake! *Glede*

I boken møter vi Devin Jones, en student som trenger sommerjobb for å tjene og spare opp litt penger. Han har egentlig ikke lyst til å reise fra hjembyen på grunn av kjæreste Wendy, som er hele livet hans, det føler han i hvert fall på dette tidspunktet. Devon har fått tilbud om en sommerjobb på en fornøyelsespark som heter Joyland i en annen by, men vil egentlig ikke reise fra kjæresten en heø sommer. Men når han finner ut at Wendy skal reise bort hele sommeren med en venninne, tenker han at det ikke spiller noen rolle og tar jobben likevel.

Joyland er en spesiell fornøyelsespark, med spesielle ansatte. Mange har vært der i mange år så arbeidsmiljøet kan man vel også kalle unikt, men ikke på en ubehagelig måte. Det er mye snakk om at det skal spøke på en av attraksjonene hvor en jente ble drept ved å få halsen skåret over og ikke ble funnet før neste dag. Dette skjedde så klart i spøkelsehuset, som alle nå bare kaller skrekkhuset. Morderen ble heller aldri tatt. Devin blir fascinert av historien og vil gjerne finne morderen...

Boken inneholder både grøss, blod og drap og muligheten for at det faktisk finnes et spøkelse i fornøyelsesparken. og en dramatisk og dødelig oppklaring!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar