onsdag 18. november 2015

I morgen er alt mørkt : Marlens historie av Sigbjørn Mostue

Bildet er henta fra www.cappelendamm.no
 
En av fjorårets ungdomsbokfavoritter for meg var Sigbjørn Mostues I morgen er alt mørkt : Brages historie. Den var overraskende rå, tankevekkende og en skikkelig pageturner. Her er Marlens historie, og den er minst like brutal (tilstår at jeg måtte skumme gjennom de mest grafiske skildringene, da jeg er litt eh... overfølsom for blod og gørr) og skummel.

I denne boka blir vi kastet rett inn i Marlens hverdag. Marlen er den nye jenta i klassen, og er av den stille, litt grublende typen. Hun har ikke mange venner på skolen, og nå som viruset har brutt ut er uansett de andre elevene spredd og hun har ikke kontakt med noen i klassen. Hun, moren og stefaren diskuterer seg i mellom hva de skal gjøre av seg, og valget faller på skolen. Sammen med et par andre familier finner de veien dit, men ikke før de er i trygghet er de ikke i trygghet lenger; forrykte (de menneskene som har fått viruset) dundrer på dørene og hele situasjonen er temmelig uhåndterlig. 

Vi får bli med Marlen, moren og de andre videre, innimellom er de i sikkerhet, innimellom er de truet, og ikke bare av de forrykte. Tidligere i høst var jeg så heldig å få dra på Ungdomsbokgildet i Drammen der Sigbjørn Mostue fortalte om denne bokserien. Han sa at noe av grunnen til at han ville fortelle denne historien var for å få ungdom til å tenke over hvilke goder vi har og hva som skjer med oss dersom alt brått blir revet bort fra oss. Forfatteren klarer både å formidle dette (men uten å lage moralpreken av det) og å skape skikkelig spennende ungdomslitteratur.

Det jeg liker best med denne serien er at selv heltene har sine svakheter, og de er ikke redde for å innrømme det. Det er veldig lite svart/hvitt og en hel del grått. Jeg gleder meg veldig til neste bok i serien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar