onsdag 4. november 2015

Hør vinden synge og Flipperspill 1973 av Haruki Murakami

Bildet er hentet fra www.pax.no

Dette er de to første bøkene til min favorittforfatter Haruki Murakami. Bøkene har aldri vært oversatt til norsk før. Veldig fint å få en for meg ny Murakami-bok mens jeg venter og håper på at det snart kommer noe helt nytt fra denne fantastiske japaneren. 

Hør vinden synge og Flipperspill, 1973 er to kortromaner som går over i hverandre og en første og andre del i "Serien om Rotta". Bok nummer tre er Sauejakten og Dans dans dans er nummer fire. 

Jeg-personen i disse to bøkene har en kompis som heter Rotta. I Hør vinden synge henger de sammen på Jay's Bar sommeren 1970 og snakker om alt og ingenting mens de drikker øl og hører på musikk. Hovedpersonen møter også en merkelig jente, og tenker tilbake på andre jenter han har kjent.

I Flipperspill, 1973 bor hovedpersonen sammen med to rare jenter som er tvillinger. De dukket plutselig opp i leiligheten hans en dag. Han jobber som oversetter og er sånn passelig fornøyd med jobben og livet. Men han klarer ikke å glemme et fantastisk flipperspill som han for noen år siden hadde rekorden på. Rotta derimot henger fremdeles på Jay's Bar i hjembyen mens alle andre har flyttet. Han er ensom og føler at han ikke har mer i gjøre i hjembyen. Hovedpersonen klarer ikke å glemme flipperspillet og gjør alt han kan for å finne det igjen. 

Murakami skriver svært godt med en herlig blanding av realisme og surrealisme. Jeg syns disse to bøkene er en veldig god start på et fantastisk forfatterskap som har gitt meg mye leseglede.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar