fredag 11. september 2015

Norsk sokkel av Heidi Linde

Bildet er henta fra www.gyldendal.no

Jeg har sikkert sagt det før, men nesten alt jeg leser bestemmes av tre ting: sosiale medier (altså bøker som er mye omtalt på Instagram og Twitter), om boka er tilgjengelig i ebokbib eller til Kindle og om den får bra omtale. Denne boka oppfylte alle kriteriene, og attpåtil var det ikke venteliste i ebokbib.

Denne romanen tar for seg seks forskjellige historier. En ektemann som føler at han ikke strekker til. Hans svigermor som ikke helt hva hun skal gjøre nå som den alkoholiserte mannen hennes omsider har forstått at han trenger hjelp. Ei jente som strever med å finne seg til rette i nytt fosterhjem. En sønn som prøver å skaffe sykehjemsplass til sin gamle mor. Et gravid par som får en uventa beskjed. En ung kvinne på ferie klarer ikke å kose seg fordi hun syns synd på lokalbefolkningen. 

Små glimt at norsk hverdag, en hyllest til det vanlige, ordinære livet som vi alle står i hver eneste dag. Jeg likte denne boka veldig godt, det eneste jeg kunne ønska meg var at vi fikk vite mer om hver person. Jeg er en sånn som nesten alltid tenker at ting kunne vært kortet ned, flikka på til bare det helt nødvendige står igjen, men her ville jeg egentlig ha flere sider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar