mandag 18. mai 2015

Torget av Victoria Durnak


Bildet er henta fra www.flammeforlag.no

Elin krangler med kjæresten Isak og in the heat of the moment tar hun ned Isaks favorittplakat fra veggen og leverer den til loppis. Dagen etter angrer hun, og løper til loppemarkedet for å kjøpe plakaten tilbake, men en mann (Plakatmannen) kommer henne i forkjøpet. Elin lykkes ikke i å overtale han til å selge henne plakaten, og må gå hjem med uforrettet sak. I kjølvannet av plakathendelsen gjør hun det (litt tilfeldig) slutt med Isak. I grunnen kjennes alt litt tilfeldig ut for Elin. Hun klarer ikke å ta helt innover seg at forholdet hun har hatt de siste årene er slutt, eller at hun er arbeidsledig, eller at hun uten å vite det holder folk hun har nære relasjoner med litt på avstand. 

Elin begynner å surfe rundt på Finn etter ting som gis bort. Hun henter et par ting som hun strengt tatt ikke trenger. I steden for å hente ting til seg selv begynner hun å tilby seg å frakte ting fra giver til mottaker. På den måten får hun kontakt med mange forskjellige mennekser. Ofte forestiller hun seg hvordan de er i forkant, men det er ikke alltid de er sånn hun har forestilt seg. I tillegg begynner hun å følge etter plakatmannen for å få kjøpt tilbake plakaten. Når de kommer i kontakt oppdager Elin at han er i besittlese av et fotoalbum med bilder av Elins bestevenninne og moren hennes.

Dette er en bok jeg ikke hadde noen forventninger til, men som endte opp med å ta meg med storm. Språket er så fint, så finurlig, så morsomt og rart. Og selv om handlingen i starten virker lett, humoristisk, Elin surfer gjennom alle leveransene og jeg fniser, så hugger boka liksom tak i meg midtveis og jeg tenker herregud, dette er bra, dette er minimalistisk men allikevel så stort at jeg nesten får nesten vondt i hjertet.

Ønsket om, og mangelen på kommunikasjon er det som står sterkest i denne boka. Og slutten kommer som en hard ørefik jeg ikke hadde sjans til å forutse, med mindre jeg leser boka på nytt. Og det kommer jeg  kanskje til å gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar