onsdag 29. april 2015

Swtiched av Amanda Hocking

Jeg har lest Switched bok 1 i Trylle series. Vanligvis er jeg meget begeistret for den slags lektyre, men dette fenget meg ikke så veldig. Historien er i utgangspunktet spennende nok og det er masse potensiale til at det kan bli en bra handling: Ei jente finner ut at hun egentlig er av trollslekt (ikke sånn troll som i norske folkeeventyr altså -  her snakker vi vakre og elegante troll) og har en viktig oppgave som må utføres for å redde verden. Hun har vokst opp blant mennesker, men nå er det på tide å returnere til trollverden for å utføre sin plikt mot samfunnet hun egentlig tilhører.  Alt ved det vante så langt altså...




Problemet for meg er at det går så sakte fremover. Ofte setter jeg pris på at ting beskrives skikkelig, men det trenger jo ikke nødvendigvis ta fryktelig lang tid likevel. Altså kjeder jeg meg litt mens jeg leser og det er jo aldri bra. For det andre så synes jeg ikke historien er overbevisende. Jeg går liksom ikke helt på dette trolleriet og dette kommer fra ei som ellers elsker både alver, dverger, vampyrer, varulver, trollmenn og tidsreisende. Historien er forsåvidt grei nok, men når det både er litt kjedelig og litt lite overbevisende så blir det kanskje ikke en bok jeg kommer til å anbefale aller først. Boken har ellers fått gode omtaler, så den finner sikkert sin leser til tross for at ikke jeg er overbevist.  På norsk heter boken Byttet.



Hocking, A. (2012). Switched. New York: St. Martin’s Griffin.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar