torsdag 23. april 2015

Engelsforstriologien av Mats Strandberg og Sara Bergmark Elfgren






I denne svenske fantasy-triologien møter vi livet i en søvnig svensk småby, Engelsfors. Her lever folk et helt vanlig, kjedelig liv helt til uvanlige ting begynner å skje. Gjennom denne triologien møter vi fem ungdommer som betegnes som De utvalgte. De blir klar over sine overnaturlige evner som Rådet har utrustet dem med for å kunne kjempe mot de onde kreftene (magi) og å utsette Apokalypsen.
Bøkene fenget meg, en uerfaren fantasyleser, fra start til mål. Jeg liker at det er nordiske omgivelser og kjente beskrivelser av byen, skolen mm. Bøkene klarer å holde meg interessert og fenget gjennom tre mursteiner, og lengden bør ikke skremme noen...sidene løper avgårde.
Jeg liker spesielt godt hvordan forfatterne i bok to: Ild, tar et oppgjør med den overdrevne positivitetstenkningen i samfunnet..."bare du tenker positivt så ordner ALT seg". De setter dette på spissen på en super måte, og man opplever virkelig hvor patetisk det hele virker.
Dette er svensk fantasy som jeg mer enn gjerne anbefaler i vårt skolebibliotek:)
-Kristin-

Strandberg, M. (2015). Nøkkelen. Gyldendal.
Strandberg, M., Bergmark Elfgren, S., & Brenna, G. 1951-. (2013). Ild. [Oslo]: Gyldendal.

Strandberg, M., Brenna, G. 1951-, & Bergmark Elfgren, S. (2013). Sirkelen. [Oslo]: Gyldendal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar