mandag 19. januar 2015

Jeg er så jævla easygoing av Jenny Jägerfeld



Bildet er henta fra www.aschehoug.no


Joanna er 17 år og har ADHD. Moren hennes har blitt refusert fem ganger de siste årene, men nekter å innse at hun ikke skriver bra nok til å gi ut bok, og faren er dypt inne i noe som ser ut til å være en evigvarende depresjon. Familien er svært fattig, og lever stort sett på hermetikk og pasta. Joanna tjener selv litt penger på å selge kondomer som har gått ut på dato. Det er knullekompisen Matheus som forsyner henne med kondomene. Men pengene fra kondomsalget er ikke nok til å dekke de tingene Joanna trenger, og når medisinen som holder ADHD-en i sjakk er i ferd med å ta slutt og moren sier at de ikke har råd til å hente ut flere tabletter må Joanna finne en annen inntektskilde.

Ved en tilfeldighet leser hun en e-post som er sendt til skolens badass, Valle. Hun skjønner fort at e-posten dreier seg om salg av narkotika, og ser sjansen til å tjene litt penger. Snart vikles hun inn i en sak hun ikke klarer å håndtere. Og midt oppi det hele blir faren stadig mer deprimert, og Joanna blir stadig mer forelska i den mystiske Audrey.

Dette er en historie som spriker litt i alle retninger, syns jeg. Jeg er litt usikker på om jeg kjøper at en familie en svensk forstad har så lite penger, eller eventuelt har så mye stolthet at de nekter å be om penger. Men hvis vi ser bort fra de logiske bristene tenker jeg at dette er en lettlest og spennende bok, språket er morsomt (om enn noe gjentakende) og som leser får man et godt innblikk i hvordan det er å leve med ADHD. Dessuten får forfatteren pluss for å ha med et sitat fra min all-time favorittfilm, True Romance.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar