mandag 19. januar 2015

Gamer av Tor Arve Røssland

 
Bildet er henta fra http://www.mangschou.no/


Jeg fikk lyst til å lese denne etter at Anette på Nesbru snakka om den på fagforum før jul i fjor.

En gamer-vennegjeng på videregående blir oppslukt av et nytt spill, War of Faluza. Hovedpersonen og kompisene Yngve og Marius har gleda seg lenge til dette og blir snart oppslukt av spillet. Skolen kommer i andre rekke. De spiller hele dagen og hele natta. Etter hvert får de tilbud av en fremmed fyr i spillet om å bli med i et guild. Nølende takker de ja, og etter hvert begynner mystiske ting å skje, både i og utenfor spillet.

Jeg hadde ikke trodd at dette var en bok jeg kom til å like. Men jeg ble dratt inn i historien, boka er kjempespennende. Det at boka er så lettlest, men samtidig har handling jeg tror mange av elevene kan kjenne seg igjen i gjør den ekstra bra, for akkurat det føler jeg at er mangelvare i ungdomslitteraturen nå for tida. I tillegg til å være spennende tar boka opp forskjellige ting rundt dette med spilling, man ser hvor lett det er for guttene å gi seg hen til en helt annen verden uten å ense det som foregår i det virkelige livet. Men samtidig er historien også med på å avkrefte myten om at gamere er så usosiale. Denne er perfekt til de elevene som kanskje strever litt med å lese, men også for de som rett og slett vil ha en lettlest og spennende bok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar