onsdag 10. desember 2014

Dash & Lily's book of dares av Rachel Cohn og David Levithan

Bildet er henta fra http://davidlevithan.com



Jul i New York, misantropi og nerdeflørting i en rød Moleskine-notatbok? Ja takk.


Det var Metaingrid som tipsa meg om denne boka, og jeg var i grunnen solgt da hun hadde sagt "rød Moleskine". (Da jeg jobba i bokhandel hadde jeg en gang en kunde som spurte etter "mole-skinke". Det var selvfølgelig Moleskine hun skulle ha. Mine bokhandelvenninner og jeg har siden døpt om Moleskine til bare "skinka", og omtaler de forskjellige variantene som kalenderskinka, sitatskinka, adresseskinka, etc).

Lily er 16, litt nerdete og litt ensom. Og hun elsker jul. Denne er hun litt fornærma, for foreldrene har reist til Fiji uten henne og storebroren Langston. Langston har ansvaret hjemme, men han er mest opptatt av den nye kjæresten sin og gjør det klart at han ikke har tenkt til å feire jula sammen med Lily. For å gjøre jula litt morsommere bestemmer Lily seg for å gjemme en rød Moleskine med forskjellige utfordringer i favorittbokhandelen sin og se om noen blir med på leken. Dash, som også er alene i jula, finner boka, og  vips er dette rare, morsomme eventyret i gang. 

Dette er en supersøt julehistorie som jeg koste meg skikkelig med. Den er lettlest, men samtidig har den masse artige referanser som gjør at den hever seg litt over de andre lettleste, morsomme ungdomsbøkene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar