torsdag 11. desember 2014

Billie av Anna Gavalda


Min favorittforfatter har skrevet en ny roman...det er alltid veldig spennende!
Vil denne romanen leve opp til mine forventninger? Det tar meg noen sider og litt frustrasjon å skjønne greia helt i starten. Billie og Franck er to "utskudd" i verden som på forunderlig vis har funnet hverandre. Han, en homofil rikmannssønn som sliter med å leve opp til farens forventninger på alle vis. Hun, et løvetannbarn med en på alle måter rotløs oppvekst. Alt dette får vi i tilbakeblikk i boka. Den starter med at de har falt ned på en berghylle på fjelltur, og Franck er skadet. Billie er ikke sikker på at han vil overleve natten. Romanen er et stort tilbakeblikk på de to ungdommenes liv så lang. Etter min mening er Gavalda en mester i dialogen. Den er direkte, sarkastisk og full av humor. Dialogene flyter helt nydelig på nynorsk, og boka egner seg således til elever i vgs som skal finpusse nynorsken til eksamen. Tema; de store universelle tingene; kjærlighet og vennskap på tvers av klasser og samfunnslag...og om å ha hverandre i en vanskelig verden...denne likte jeg veldig godt!
-Kristin-




Gavalda, A. 1970-, & Bakke, T. 1954-. (2014). Billie: roman. Oslo: Samlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar