tirsdag 11. november 2014

Dyr jeg har møtt av Audun Mortensen

flammeforlag.no
"Dyr jeg har møtt er en samling små historier: eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk tenkemåte", står det skrevet bak på boken. "Jaha", tenkte jeg. "Det får vi nå sjekke ut". Boken ser tilforlatelig grei og enkel ut med sine 95 sider omhandlende ulike dyrs betraktninger rundt forskjellige temaer. Noen er bare på noen linjer, andre går over flere sider. Her et eksempel på vepsens betraktninger rundt vennskap:

"Når vennen til vepsen blir forelder, forvandles vepsen til foreldrenes fulle venn i bakgrunnen på alle bildene" (s. 88).

Uten sammenlikning med sitatet over er det flere av tekstene man kan kjenne igjen seg selv og andre i. Lettlest er boken ikke, men den er tynn. I etterordet oppsummeres alle betraktningene som en repetisjon av Eurosong-deltakere før avstemningen. Jeg føler ikke at dette er en bok jeg ikke kan leve uten å lest, men det var litt artig. Jeg vet ikke hvilken etikett jeg skal sette på boken, så det blir "tynn bok".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar