tirsdag 11. november 2014

Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway

bokklubbene.no
Dette er en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese uten å gjøre det. Av en eller annen grunn så jeg for meg at den var så tykk. Da jeg fant den i biblioteket på skolen så jeg at det bare var en flis på knappe hundre sider, og saken var avgjort.

Den gamle mannen er en avdanket fisker på Cuba. Han har ikke lengre den store fiskelykken og hjelpegutten hans har etter pålegg fra faren måtte bytte hvilken fisker han jobber for. Den gamle mannen vil dra på en siste fisketur for å vise at han fortsatt duger. Og hvilken fisketur det blir! Han får napp av en svær sverdfisk som tar ham med på en drakamp som tar livet av en av dem.

Boken er skrevet i ett! Det er ingen kapitler eller avsnitt som gir leseren pusterom. Vi får føle på Santiagos utmattende fisketur og desperasjonen han føler ute på det store blå. Selv om boken er tynn er den ikke spesielt lettlest. Men jeg anbefaler den på det varmeste. Les gjerne Pappaen og havet av Tove Jansson etter å ha lest denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar