tirsdag 3. juni 2014

Rød som blod av Salla Simukka

                                                    Bildet er henta fra www.gyldendal.no


Lumikki holder seg for seg selv, og trives godt med det. Hun går virkelig inn for rollen som den usynlige medeleven, helt til den dagen hun finner en haug blodige eurosedler henge til tørk på skolens mørkerom. Hun overhører tre klassekamerater som snakker om pengene, og siden følger en av dem etter henne for å bestikke henne slik at hun ikke skal gå til politiet. Snart sitter de tre involverte + Lumikki dypt i en intrikat narkosak, der den enes far temmelig sikkert er involvert.

Det er duket for en skikkelig thriller der tøffe Lumikki stort sett ligger ett skritt foran alle de andre. Normalt leser jeg ikke krim, men denne har høstet lovord overalt, var akkurat passe tynn og hadde røde sider, så da var jeg solgt. Historien er litt tynn noen steder, men vår heltinne Lumikki veier opp for det og gjør at jeg velger å overse de delene av historien som ikke henger helt sammen. Hun har bein i nesa og er temmelig misantropisk, men under det harde skallet tror jeg det skjuler seg en ordentlig fin frøken. Jeg gleder meg veldig til å lese de neste to bøkene i serien og håper Gyldendal oversetter dem raskt. 

Hvis noen er ute etter en spennende bok gir du dem denne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar