fredag 25. april 2014

Hulder av Tonje Tornes



                                                      Bildet er henta fra www.gyldendal.no


Norsk fantasy har fått en oppsving det siste året, og hurra for det! Siri Pettersens bok fantastiske bok Odinsbarn (som jeg har skrevet om her), Tone Almhjells trivelige Pet Sematary for barn, Vindeltorn, og Tonje Tornes’ Hulder, som jeg nettopp har lest går i spissen for det jeg håper er starten på en ny fantasybølge i Norge. 


Erik er på fjelltur med moren sin, som har vært psykisk syk lenge, men som nå har en bedre periode. Plutselig ser Erik en vakker kvinne i skogen, og blir dratt mot henne. Moren prøver desperat å hindre han, men han enser henne ikke. I neste øyeblikk angriper moren kvinnen, som åpenbart er en hulder, med kniv. Sekunder etterpå synker kvinnen sammen, og er ikke lenger en hulder, men en helt vanlig dame med fjellstøvler. 


Erik og faren flytter fra Kristiansand til Sirdal for å være nærmere Alvheim, institusjonen moren havner på. I Sirdal begynner Erik på ny skole, og får til sin store overraskelse venner med en gang, tvillingparet Tore og Trine. Han også blir kjent med en Flora, en hulder som skal lære han å kontrollere kreftene sine. Det er flere underlige personligheter i Sirdal. Er det noe med læreren? Og er alle pasientene på Alvheim egentlig syke, eller har de bare spesielle evner? Og legen på Alvheim, har han rent mel i posen?


Dette er en fantasybok som kanskje passer best for litt yngre lesere (ungdomsskole), men jeg koste meg med den for det. Huldrer og folketro passer fint inn i denne fortellingen, og jeg liker godt grepet med å tvile på om pasientene på Alvheim er psykisk syke eller bare har spesielle evner. Jeg gleder meg til neste bok i serien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar