mandag 3. mars 2014

Huset ved havet av Hans Olav Lahlum

                                                        Bildet er henta fra www.cappelendamm.no

De krimbøkene jeg har lest kan jeg telle på en hånd. Jeg liker jo aller best bøker som egentlig ikke handler om så mye, og i krimbøker blir det liksom for mye å holde styr på for meg. Men denne kan jeg anbefale. Spennende, morsom, og akkurat mange nok karakterer til at jeg ikke blir forvirra. Heia Lahlum!

Når et hus i Vindfjorden (fiktivt sted, men ikke så langt unna Mo i Rana på kartet) er til salgs for en billig penge slår faren til 18 år gamle Nicolai til. De reiser opp for å se på huset for å forsikre seg om at de ikke kjøper katta i sekken. Huset ser fint, om enn litt støvete ut, og faren betaler til en svært ivrig selger i Oslo som trenger penger fort. Mens de er og titter på huset får Nicolai en glimrende idé. Det er snart sommerferie, og han vil gjerne ta med seg kjæresten Bea dit i noen dager. Kanskje dette blir stedet der de har sex for første gang?

Etter eksamen reiser Nicolai og Bea nordover. På toget googler de Vindfjorden, og finner ut at husets forrige eier døde under mystiske omstendigheter. Når de kommer fram begynner de å nøste videre i saken, og etterhvert har de plukket borti ganske mye av skorpa fra et sår fra 1987. I tillegg begynner det å skje gufne ting i og utenfor huset. Drømmeferien blir plutselig til et stort mysterium, og Nicolai og Bea er detektivene.

Dette er et klassisk mysterium, spennende, litt skummelt og med flere mulige løsninger, i hvertfall til man når de aller siste sidene. Det er en god dose ungdomsbok inni her også, og selv om Lahlum kanskje skriver litt gammelmodig syns jeg bare det er sjarmerende. 

PS: Jeg ser på ryggen på boka at det står et ett-tall der, så jeg håper det kommer flere bøker om Nicolai og Bea.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar